“We moeten ons spaargeld aanboren”

“Iedere maand komen we geld tekort en moeten we ons spaargeld aanboren”, zo vertelt Lisa (36). Lisa woont met haar man Vincent (38) en haar twee zoontjes (5 en 1) in Roosendaal. Het gezin kon altijd goed rondkomen, maar de steeds duurder wordende boodschappen en de hoge energie- en gasprijzen hakken er flink in. Dit zorgt voor stress. Lisa vertelt erover.

“Vincent werkt als vertegenwoordiger en ik werk als fysiotherapeut. Samen hebben we een prima inkomen. We hoefden nooit op de kleintjes te letten en konden doen wat we wilden. We gingen twee keer per jaar op vakantie, regelmatig een dagje naar een dierentuin en vaak uiteten in de stad. Het laatste jaar moesten we rustig aan doen, vanwege de steeds duurder wordende boodschappen en de hoge energie- en gasprijzen.”

Dure boodschappen en hoge benzineprijzen

“Ik haal de boodschappen tegenwoordig niet meer bij de Albert Heijn, maar ga naar de Lidl. Ik pluis reclamefolders uit en rij gerust een blokje om voor een aanbieding of actie. Daarover gesproken: ik pak niet meer voor elk wissewasje de auto. Vincent en ik hebben allebei een auto, maar met de huidige benzineprijzen stap ik liever op de fiets. En dan heb ik het nog niet eens over de hoge gasprijzen voor het verwarmen van ons huis. Ik hou mijn hart vast voor de komende wintermaanden …”.

Spreekuur Thuisadministratieloket

“Alles bij elkaar opgeteld, komen we iedere maand geld tekort. We sparen niet en de laatste maanden moeten we zelfs ons spaargeld aanboren. Ik vind het heel vervelend dat er meer geld uitgaat dan dat er binnenkomt. Dit zorgt voor een onrustig gevoel. Zowel bij mij, als bij Vincent. We kunnen ons spaargeld niet blíjven uitgeven. We moeten grip krijgen op onze uitgaven. Mijn beste vriendin wees mij op Thuisadministratieloket Roosendaal. De vrijwilligers helpen je jouw financiën en administratie op orde te brengen. Via Inwonersondersteuning Roosendaal kreeg ik informatie hierover en meldde ik mij aan voor het spreekuur in Parrotia Roosendaal.”

Praktische tips van een vrijwilliger

“Voorafgaand aan mijn afspraak, kreeg ik een belletje van één van de vrijwilligers. Zij plande het gesprek in en vertelde hoe ik mij kon voorbereiden. Ik moest een overzicht maken van onze inkomsten en uitgaven. Dit overzicht hebben Vincent en ik samen opgesteld en tijdens het spreekuur heb ik dit met de vrijwilliger doorgenomen. Ze gaf praktische tips hoe we meer geld konden besparen, bijvoorbeeld door het opzeggen van abonnementen of verzekeringen. Daarnaast was zij op de hoogte van regelingen en subsidies die we konden aanvragen. Met een paar praktische tips hebben Vincent en ik nu meer inzicht in onze inkomsten en uitgaven. Bovendien heb ik enkele regelingen aangevraagd. Dit zorgt voor financiële ruimte en we zijn meer gerust gesteld.”

Geldzorgen? Durf advies te vragen

Herken jij je in het verhaal van Lisa en kom je ook iedere maand geld tekort? Steeds meer mensen hebben geldzorgen, ook in Roosendaal. Blijf er niet mee rondlopen, maar trek aan de bel. Vraag advies aan de medewerkers van Inwonersondersteuning Roosendaal. Samen brengen we jouw financiële situatie in kaart en gaan we op zoek naar passende hulp. Je staat er niet alleen voor! Neem contact op.