“Ik kocht alles wat los en vast zat”
De Roosendaalse Quinty (20) kon niet goed met geld omgaan. Quinty: “De laatste jaren heb ik veel geld uitgegeven. Ik kocht alles wat los en vast zat. Ik had het geld er niet voor, maar ik kocht alles op rekening. Op een gegeven moment kwam het besef dat het anders moest.” Lees het verhaal van Quinty.
“Mijn ouders leerden mij dat ik zuinig moest zijn. Gingen we een dagje weg, dan namen we ons eigen eten en drinken mee. Mijn moeder zocht altijd naar aanbiedingen en geld lenen was taboe. Je kon niet uitgeven wat je niet had. Als kind vond ik dat normaal. Dit veranderde toen ik in de pubertijd kwam. Ik zag klasgenoten met de duurste sneakers en nieuwste smartphones. Dat wilde ik ook. Maar ja, ik kreeg niet zoveel kleedgeld. Toen ik na mijn opleiding Schoonheidsverzorging een baan kreeg, kon ik op mijzelf gaan wonen. Ik vond een leuk huurappartementje in Roosendaal.”
Online aankopen
“Ik woonde op mezelf en voelde een enorme vrijheid. Wilde ik dure sneakers kopen, dan hadden mijn ouders daar niets over te zeggen. Werden er online bestellingen bezorgd, dan hadden zij daar geen zicht op. Ik verdiende mijn eigen geld en gaf dat graag uit. De pakketdienst kwam af en aan en ik liep in de mooiste kleren en had de nieuwste iPhone en laptop. Webshops bieden de mogelijkheid van ‘achteraf betalen’. Door alles op rekening te kopen, kon ik de betaling uitstellen. Ook boorde ik regelmatig mijn spaarrekening aan.”
Ondersteuning door cliëntondersteuner
“Alle webshopbestellingen liepen door elkaar heen en ik wist niet meer welke rekeningen er nog open stonden. Op een gegeven moment kwamen de aanmaningen en de te betalen bedragen werden steeds hoger. Ook kon ik mijn huur niet meer betalen. Ik kreeg er stress van. Waarom had ik mij zo laten gaan? En hoe kon ik zoveel geld uitgeven aan spullen? Ik biechtte alles op aan mijn ouders. Zij wilden mij helpen, maar zeiden ook dat er extra hulp nodig was.”
Orde in de chaos scheppen
“Met mijn moeder maakte ik een afspraak bij Inwonersondersteuning Roosendaal. Rita, de cliëntondersteuner, vroeg of ik langs wilde komen op een inloopspreekuur in de Heilig Hartkerk. Ik moest alle mailwisselingen van alle webshops meenemen. Het was een heel gepuzzel, maar samen hebben we alles in kaart gebracht. Welke rekeningen moesten nog betaald worden? Daarna hebben we vervolgafspraken gemaakt. Rita kwam enkele keren bij mij thuis. Stap voor stap leerde ze mij hoe ik mijn administratie moest doen. Er werd orde in de chaos geschept. Ik ben écht goed geholpen en ik laat mij nooit meer zo gaan. Ik heb mijn lesje wel geleerd!”
Geldzorgen? Durf advies te vragen
Herken jij je in het verhaal van Quinty en heb je ook stress over geld? Steeds meer mensen hebben geldzorgen, ook in Roosendaal. Blijf er niet mee rondlopen, maar trek aan de bel. Vraag advies aan de medewerkers van Inwonersondersteuning Roosendaal. Samen brengen we jouw financiële situatie in kaart en gaan we op zoek naar passende hulp. Je staat er niet alleen voor! Neem contact op.