“Ineens stond de deurwaarder voor de deur”

Rien (76) woont zijn hele leven al in Nispen. Twee jaar geleden is zijn vrouw Gerrie overleden. “Gerrie ontfermde zich altijd over de administratie en zij deed alle betalingen. Nu zij er niet meer is, moet ik dit doen. Ik heb hier weinig kaas van gegeten. Dit zorgde ervoor dat ik achterliep met betalingen.” Rien vertelt er meer over.

“Ik leerde Gerrie kennen toen ik zeventien jaar was. Sindsdien waren we onafscheidelijk. We hadden enkele jaren verkering, tot we gingen trouwen en op onszelf gingen wonen. We konden helaas geen kinderen krijgen, dus we zijn altijd met z’n tweetjes gebleven. Dit was verdrietig, maar we hadden een fijn leven. Ik werkte als opzichter in de bouw en Gerrie als schoonmaakster. We hadden een goede band met familie en vrienden en ieder jaar gingen we op vakantie met een groepsreis. We hadden allebei onze eigen hobby’s en bezigheden. Aan ons leven samen kwam twee jaar geleden abrupt een eind: Gerrie kreeg een herseninfarct en overleed korte tijd later.”

Alles kwam op mij terecht

“Het plotselinge overlijden van Gerrie heeft mij veel verdriet gedaan. Onze levens waren met elkaar verstrengeld en ik wist niet hoe ik alleen verder moest. Ik werd goed opgevangen door familie en vrienden, maar na enkele weken moest ik het leven beetje bij beetje weer oppakken. Het huishouden, de boodschappen, de administratie … alles kwam op mij terecht. Met name de administratie was een heikel punt: hier had ik weinig kaas van gegeten. Gerrie ontfermde zich altijd over de geldzaken en zij deed alle betalingen.”

Brieven niet meer openen

“Ik kon niet internetbankieren en had weinig zicht op wat binnen kwam en wat eruit ging. Ik kreeg allerlei brieven met betalingsverzoeken binnen, maar ik wist niet goed wat ik ermee moest. Op een gegeven moment kwamen de aanmaningen binnen. Ik raakte in paniek. Mijn reactie? Ik opende de post niet meer en alle brieven belandden ongeopend op een stapel. Ik heb dit een hele poos volgehouden, tot de deurwaarder op een dag voor de deur stond. Hij kwam een schuld innen. Ik schrok enorm!”

Schuldhulpverlening

“Het roer moest om, maar hoe? . Na contact met een medewerker van Inwonersondersteuning Roosendaal werd ik in contact gebracht met een schuldhulpverlener. Samen openden we alle post en brachten we in kaart wat mijn precieze schulden waren. Het bleek dat ik een schuld had opgebouwd van € 11.000. Samen hebben we een plan gemaakt om binnen twee jaar mijn schulden af te lossen. Daarnaast heb ik stap voor stap uitleg gekregen hoe ik mijn administratie moet doen. Zo kan ik het voortaan zelf en beland ik niet meer in dezelfde situatie. Ik kan nu weer met vertrouwen naar de toekomst kijken.”

Geldzorgen? Durf advies te vragen

Herken jij je in het verhaal van Rien en loopt jouw schuld ook op? Steeds meer mensen hebben geldzorgen, ook in Roosendaal. Blijf er niet mee rondlopen, maar trek aan de bel. Vraag advies aan de medewerkers van Inwonersondersteuning Roosendaal. Samen brengen we jouw financiële situatie in kaart en gaan we op zoek naar passende hulp. Je staat er niet alleen voor! Neem contact op.